септември
2002 г.
ELI LILLY СТИГНА
И ДО „БРОУД ПИЙК” НА 7300 м
…само след 10-годишно
присъствие в България
Преди година два продукта на Eli
Lilly - Humulin и Humalog, се
изкачиха на над 7300 м. височина – почти до връх „Броуд Пийк”
Навярно и в най-смелите си мечти създателите на двата инсулинови прeпарата
не са допускали, че те ще действат ефикасно и при –30 градуса, и при +47,
при това в продължение на три месеца. Независимо от препоръките за ползване
в диапазона от 0 до +30 градуса… „Изпитанията” при екстремалните метеорологични
условия прави младият биолог Боян Петров от Националния природонаучен музей,
един от алпинистите изкачили 8-хилядника. Той тръгва на тази експедиция,
за да покаже и докаже, че диабетикът не е инвалид, а нормален човек.
„Цяла седмица пътувахме през деня при +45 до +47
С температура…Тогава съхранявах пълнителите в термокашони. Когато изкачвахме
върха и 4 дни бях на над 7300 м, държах ги в пазвата си…”, разказва биологът-алпинист.
Естеството на работата му го принуждава непрекъснато да е на път и сред природата.
„От 1999 г., когато се разболях, съм на Humulin и Humalog. Една от причините
да продължавам и занапред да ползвам двата препарата е именно толерантността
им към големите температурни разлики”, категоричен
е Боян. Той е един от над 30-те процента български диабетици, които
в момента се лекуват с двата вида авангардни инсулини на
. Почти лавинообразно расте броят на хората с диабет
както по света, така и в България. У нас в момента те са над 200 хиляди души.
Но едва ли те и близките им са се запитали всъщност кой и кога е произвел
лекарството, което поддържа живота им. Първият инсулинов препарат в света
- Iletin, е роден през 1922 г. от основаната през 1876 г. в Индианаполис компания
Еli Lilly. Iletin е ползван до преди няколко години. Днес компанията присъства
на световния фармацевтичен пазар с най-модерните инсулинови препарати за
лечение на диабет - Humulin, първият човешки инсулин, получен по пътя на
ДНК рекомбинантната биотехнология, и Humalog (инсулин lispro) – първият аналог
на човешки инсулин. У нас Humalog е от 1998 г. - само две години, след като
е на американския фармацевтичен пазар. „Българският лекар вече има възможност
да лекува пациентите си с най-съвременните лекарства”, убедена е д-р Мария
Врановска, Координатор за България на Eli Lilly. Наблюденията на българския
екип на Eli Lilly са основани на 10-годишното присъствие на фирмата у нас
– една от първите три международни фармацевтични компании в страната ни.
Работата на 20-ината служители в офиса, предимно лекари, далеч излиза
от рамките на понятието “търговия с лекарства”. Всички те са българи и са
наясно с препятствията, които срещат у нас и лекари, и пациенти, и търговци.
Корените на стабилното присъствие на Eli Lilly у нас са партньорството със
здравните ни институции и активното сътрудничество с пациентски и граждански
организации – предимно Българска асоциация „Диабет”, Национална асоциация
за психично здраве, Асоциация “Жени без остеопороза”. Диабетно болните още
помнят едно от най-големите дарения на фирмата - за 1 млн. щ.д., на човешки
инсулин Humulin през драматичната за страната ни 1996 г., прието от тогавашния
президент д-р Желю Желев. Наследникът му – Петър Стоянов, две години по-късно,
приема друго дарение - на Humulin заедно с Ceсlor (най-добре продавания в
света перорален антибиотик), на обща стойност 350 хил. щ.д. Списъкът на даренията
на фармацевтичния гигант в България се допълва непрекъснато - през 1998 г.
президентшата Антонина Стоянова приема от името на фондацията си „Ценности”
дарение на Zyprexa за 100 хил. щ.д.
По-малко от година след откриването на българския офис, Eli Lilly организира
и спонсорира Програма за обучение на обучаващите в сферата на диабета. Следва
поредица от подобни инициативи – обучение на диабетни сестри, квалификационна
програма за обучение на екипи лекар-сестра, подпомагане на разкриването на
над 10 центъра за обучение на диабетно болни в периода от 1993-1999 г. –
в Нареченски минерални бани, в София, Пловдив, Варна, Русе, Бургас, Перник,
Сливен, Стара Загора. Осъществени са множество проекти в сферата на диабета,
психиатрията, женското здраве. В архива на българското представителство на
Eli Lilly има множество – и официални, и лични, благодарствени писма. Всеки
ден в офиса се получават писма - и от подпомаганите организации, и персонално
от пациенти. На практика те са обратната връзка на Eli Lilly с хората, които
се лекуват с медикаментите на фирмата. Но има и една картичка, изработена
от малчугани от Детска градина № 124 в столичния район „Красно село”, която
не е в папка, а е поставена на видно място в офиса и всеки ден „поздравява”
българския екип на Eli Lilly and Company. Тя е от специализираната група
за диабетно болни деца, която Eli Lilly подпомага от 1997 г. насам.
Успоредно със стъпването на българския фармацевтичен пазар на препарата
Evista (raloxifene) започва
да работи и информационна, обучителна и благотворителна програма на Eli
Lilly за профилактика на остеопорозата. В работата си за профилактика на
„тихия крадец” на костно вещество Eli Lilly - България активно сътрудничи
с пациентските и лекарски организации, ангажирани с този проблем. Статистиката
на заболяването в световен мащаб е почти апокалиптична. У нас 21 на сто
от жените в постменопауза са с риск от остеопороза, а 40 на сто – от намалена
костна минерална плътност. Evista е на световния фармацевтичен пазар от
1997 г. и е регистриран в над 72 страни, а у нас е от пролетта на м.г. Още
на 20 октомври 2001 г., Световният ден за борба с остеопорозата, Eli Lilly-България
поема остеодензитометричните изследвания в шест центъра в страната. Изследвани
са над 400 жени. Тогава НЗОК все още не плаща изцяло скъпо струващото изследване.
Резултатите от диагностичната инициатива са поразителни – 6.5 на сто от изследваните
са с остеопороза!
На фона на 126-годишната история на Eli Lilly 10-те години на Lilly
в България на някой може да се сторят пеленаческа възраст… Пеленаче, което
е търсен партньор заради коректността и стабилността си, заради успешно провежданата
у нас корпоративна политика - да се разработват и предлагат медикаменти
и модели на лечение за заболявания, чиито последствия имат висока социална
и икономическа цена както за пациента, така и за семейството му и за обществото.
Сайт создан в системе
uCoz